LEVERANS- & KÖPVILLKOR

 

Köpinformation

Varje vara anges med pris exklusive moms. I kundvagnen kan man se det totala priset inklusive alla avgifter, moms, frakt och betalning. Medigo reserverar sig för prisändringar, slutförsäljning och eventuella faktafel som kan finnas på vår hemsida. Om du är under 18 år måste din målsman godkänna beställningen.

 

Betalsätt

Villkor Faktura Företag 

Medigo erbjuder fakturering till företag, med betalningsvillkor 30 dagar. Vid försenad betalning utgår påminnelseavgift med 50 kr, samt dröjsmålsränta med 12 % + gällande referensränta. Kreditgränsen är flytande och beräknas innan köpet avslutas.  Förenklad kreditprövning utan kännedomskopia sker. Fakturaavgift på 29kr tillkommer. Leverans mot faktura till privatpersoner sker genom Billmate faktura.

 

Villkor för kortköp

När du betalar via kort administreras detta av eFinance Nordic AB under varumärket billmate. Dettainnebär att du handlar tryggt och enkelt.
Vi accepterar betalningar med Visa och MasterCard. Betalväxeln är certifierad för PCI DSS Level 1 och lösningen är även licensierad för 3D-Secure (MasterCard SecureCod och Verified by Visa). När du ska betala blir du förflyttad till en krypterad sida där betalningen sker. Ingen behandling av kortnummer sker hos butiken.
eFinance Nordic AB, organisationsnummer 556918-4129, telefonnummer 040-30 35 00.

 



Villkor för delbetalning

Via eFinance Nordic AB kan vi erbjuda dig möjligheten att delbetala ditt köp med billmate delbetalning. Du väljer själv om du vill lägga delbetalning på 3,6 eller 12 månader. Givetvis går det även att betala hela summan eller en större del av den inom avtalsperioden utan extra kostnader. För att kunna välja delbetalning måste du vara över 18 år, vara folkbokförd i Sverige samt godkännas i den kreditprövning som görs i samband med köpet. Fakturorna skickas via e-post.

Varför billmate delbetalning?

 

  • Du får alltid varan levererad till dig innan du betalar
  • Få längre kredittid med billmate delbetalning
  • Alltid samma räntesats oavsett storlek på köp och antalet månader du väljer
  • Första betalningen sker först nästkommande månad
  • Tillgång till dina fakturor via billmate online


Exempel: Vid ett köp om 10000 kr med billmate delbetalning 12 månader är uppläggningsavgiften 170 kr. Den gällande årsräntan är 12 % vilket motsvarar en effektiv ränta om 21.39 %. Kreditköpspriset är 11196 kr. Antalet delbetalningar är 12 stycken och varje delbelopp är 933 kr. Exemplet förutsätter att avbetalning sker varje månad under ett års tid.

Vid försenad betalning tillkommer lagstadgad påminnelse-/ förseningsavgift samt dröjsmålsränta om 2 % per månad. Vid utebliven betalning överlämnas fakturan till inkasso. För att kunna beställa mot faktura måste beställaren vara ett registrerat svenskt företag eller en person över 18 år, vara folkbokförd i Sverige samt godkännas i den kreditprövning som genomförs vid köpet. Kreditprövningen kan i vissa fall innebära att en kreditupplysning tas. I sådana fall kommer ni bli meddelade om detta via e-post. Kreditupplysningen sköts via Bisnode och är inget som belastar när man ansöker om kredit hos kreditinstitut.

Personuppgifter hanteras i enlighet med gällande lagstiftning. eFinance behandlar personuppgifter i syfte att utföra kundanalys, identifikation, kreditkoll samt marknadsföring. Personnummer kan används som kundnummer i kundhanteringssyfte.

eFinance Nordic AB, organisationsnummer 556918-4129, telefonnummer 040-30 35 00.

 

Handla nu – betala först efter leverans!

När du betalar via faktura administreras detta av eFinance Nordic AB under varumärket billmate. Detta innebär att du handlar tryggt och enkelt. Du slipper uppge dina kortuppgifter, och betalar först efter det att du mottagit dina varor Fakturan skickas via e-post.

Detta erbjuder vi dig:

  • Få alltid hem varan innan du betalar
  • 14 dagars betalningstid
  • Du behöver aldrig lämna ut känslig information
  • Alltid 14 dagars ångerrätt i enlighet med distans- och hemförsäljningslagen*
  • Tillgång till dina fakturor via billmate online
  • Möjlighet till delbetalning

Vid försenad betalning tillkommer lagstadgad påminnelse-/förseningsavgift samt dröjsmålsränta om 2 % per månad. Vid utebliven betalning överlämnas fakturan till inkasso. För att kunna beställa mot faktura måste beställaren vara ett registrerat svenskt företag eller en person över 18 år, vara folkbokförd i Sverige samt godkännas i den kreditprövning som genomförs vid köpet. Kreditprövningen kan i vissa fall innebära att en kreditupplysning tas. I sådana fall kommer ni bli meddelade om detta via e-post. Kreditupplysningen sköts via Bisnode och är inget som belastar när man ansöker om kredit hos kreditinstitut.

Personuppgifter hanteras i enlighet med gällande lagstiftning. eFinance behandlar personuppgifter i syfte att utföra kundanalys, identifikation, kreditkoll samt marknadsföring. Personnummer kan används som kundnummer i kundhanteringssyfte.

* Gäller ej för alla varor och tjänster, t ex. flygresor, evenemang och specialtillverkade varor.

eFinance Nordic AB, organisationsnummer 556918-4129, telefonnummer 040-30 35 00.

 

Fraktalternativ

Den totala fraktkostnaden blir automatiskt uträknad och presenteras innan du slutför din beställning. 

 

Leverans

Varorna skickas samma dag eller nästkommande vardag från det datumet beställningen görs. Vi levererar till leveransadressen som anges på Orderbekräftelsen.
Vårt transportföretag kommer att leverera Produkterna till dig under arbetstid, måndag till fredag.
Alla försändelser innehållande litiumbatterier som t.ex. hjärtstartare går under farligt godsreglerna därför kan leveranstiden vara något längre.
Vårt mål är att leverera Produkterna inom 7 vardagar från datumet för Orderbekräftelsens utfärdande.
Om vi inte kan leverera Produkterna till dig inom 30 dagar från utfärdandet av Orderbekräftelsen, har du möjlighet att avbeställa Produkterna.

 

Outlösta försändelser:

Försändelser som ej lösts ut debiteras en expeditionsavgift om 180kr för postpaket eller 400kr för företagspaket.

 

Köparens ansvar att kontrollera mottaget gods

Om de beställda varorna levereras med företagspaket eller postpaket ska man som mottagare kontrollera godset vid ankomst/uthämtningoch notera eventuella transportskador innan mottaget gods kvitteras. Detta för att kunna reklamera eventuell transportskada. 

Gör följande:

Syna av emballaget och notera eventuell skada och/eller emballageskada på fraktsedeln/handskannern

Räkna antalet kolli och notera eventuell förlust på fraktsedeln/handskannern 

Dolda skador ska anmälas inom fem dagar. Kontakta därefter Medigo för vidare hantering och kontakt med transportföretaget.

 

Avbeställning av produkt

Så länge produkten ej har hunnit paketeras går det bra att avbeställa dina varor. Om du vill avbeställa en icke förbetald order gör du det lättast direkt på vår kundtjänst på telefon 026-101210.

Vid eventuell leveransförsening har du möjlighet att avbeställa din order om föreslagen leveranstid ej godtas.

 

Ångerrätt

Ångerrätt gäller endast om varan med originalförpackning är i oförändrat skick. Detta innebär att produkten skall kunna säljas som ny till nästkommande kund, utan att denne reagerar på att produkten ser använd ut.

Som konsument (privatperson) har du 14 dagars ångerrätt från det att du har tagit emot en vara vi har skickat till dig.

Köparen står för fraktkostnaderna vid åberopande av ångerrätt. För att undvika problem när du vill utnyttja ångerrätten, tag kontakt med kundtjänst innan du skickar tillbaka varor. 

 

Vid åberopande av ångerrätt: 

Meddela Medigos kundtjänst inom 14 dagar från det att du har mottagit beställningen eller del av den att du avser utöva din ångerrätt.

Returnera varan, i produktkartongen med det avsedda inneremballaget, snarast och senast inom 30 dagar efter att du meddelat oss om att du att avtalet frånträds. 

Varan ska vara komplett. Detta innebär att alla tillbehör (bruksanvisning, batterier etc) ska finnas med i returen.

Medigo förbehåller sig rätten att debitera självkostnadspris för de saknade delarna i de fall returen ej är komplett. Medigo löser ej ut paket mot postförskott. Ej uthämtad försändelse betraktas inte som utnyttjande av ångerrätten.

 

Produktgaranti

Medigo lämnar 1 års fabriksgaranti på alla varor om inget annat anges. Normalt gäller respektive tillverkares garanti, Medigo lämnar inga ytterligare garantier utöver den av tillverkaren specificerade. På begagnade varor och demo-produkter lämnas 6 månaders garanti. Garantin innebär att vi byter ut eller reparerar trasig produkt om produkten ej skadats av handhavandefel.

Om du vill returnera en trasig produkt, kontakta kundtjänst via mail eller telefon för utförlig returinformation. Medigo står för din returfrakt genom att skicka ut en fraktsedel. Medigo ersätter inte fraktkostnader som uppstår om man inte använder sig av detta fraktalternativ.

 

Reklamation

För att kunna reklamera en produkt måste du uppvisa/bifoga kvitto eller följesedel.

Visar det sig att skadan är ett handhavandefel eller om produkten är felfri debiteras kunden från 250 kr för testarbetet. Medigo ansvarar ej för kostnader som kan uppstå på grund av en defekt vara. Vid eventuell tvist följer Medigo Allmänna reklamationsnämndens (ARN) rekommendationer.

 

Force Majeure

I händelse av krig, naturkatastrof, stridsåtgärder på arbetsmarknaden, myndighetsbeslut, uteblivna leveranser från underleverantörer, fördyrande omständigheter, samt därmed jämförbar händelse utanför vår kontroll vilken ej skäligen kunnat förutses och påverkar ingångna avtal och utfästelser från Medigos sida, som gör att Medigo ej kan hålla nämnda avtal/utfästelser, skall utgöra grund till att Medigo befrias från sina förpliktelser att fullgöra nämnda avtal.