LEVERANS- & KÖPVILLKOR

Köpinformation

När du lagt din beställning träffas avtal om köp mellan dig och Medigo AB. En bekräftelse skickas ut som e-post till den e-postadress som du angivit vid beställningen. Medigo reserverar sig för prisändringar, slutförsäljning och eventuella faktafel som kan finnas på vår hemsida. Om du är under 18 år måste din målsman godkänna beställningen. Du som handlar för ett företag ska du ha behörighet att ingå avtal och genomföra köp för det företag du representerar. Medigo förbehåller sig rätten att häva ett köp om bedrägeri misstänks.

Företag

Medigo erbjuder fakturering till företag med betalningsvillkor 30 dagar. Sedvanlig kreditprövning sker efter att företagsuppgifterna lämnats i kassan. När du betalar via Medigo faktura handlar du tryggt och säkert och du betalar alltid efter att du fått din beställning. Fakturan skickas i samband med beställningen lämnar vårt lager.

Vi accepterar också betalningar med Visa och MasterCard. Betalväxeln är certifierad för PCI DSS Level 1 och lösningen är även licensierad för 3D-Secure (MasterCard SecureCod och Verified by Visa). När du ska betala blir du förflyttad till en krypterad sida där betalningen sker. Ingen behandling av kortnummer sker hos Medigo.

Privatperson

För privatpersoner erbjuder vi Klarna Checkout är Sveriges mest använda kassalösning. Den samlar alla Klarnas betalmetoder: Betala direkt, Betala Senare och Dela upp i en enda lösning.

Leverans

Till företag kommer vi att leverera produkterna till angiven leveransadress under arbetstid, måndag till fredag. Om du hellre önskar leverans till närmaste ombud kan du ange det i kassan under ordernoteringar.

Till privatpersoner levererar vi till närmaste ombud. Du får ett sms när paket finns att hämta.

Vår ambition är att varorna ska skickas samma dag eller nästkommande vardag från det datumet beställningen görs. Vi använder oss av Postnord och Schenker och skickar dina varor som paket eller brev. Vi tar inte ekonomiskt ansvar för eventuella förseningar orsakade av ombud.

Outlösta försändelser:

Försändelser som ej lösts ut debiteras en expeditionsavgift om 250kr för postpaket eller 400kr för företagspaket.

Köparens ansvar att kontrollera mottaget gods

Om de beställda varorna levereras med företagspaket eller postpaket ska man som mottagare kontrollera godset vid ankomst/uthämtningoch notera eventuella transportskador innan mottaget gods kvitteras. Detta för att kunna reklamera eventuell transportskada.

Gör följande:

• Syna av emballaget och notera eventuell skada och/eller emballageskada på fraktsedeln/handskannern

• Räkna antalet kolli och notera eventuell förlust på fraktsedeln/handskannern

Dolda skador ska anmälas inom fem dagar. Kontakta därefter Medigo för vidare hantering och kontakt med transportföretaget.

Avbeställning av produkt

Så länge produkten ej har hunnit paketeras går det bra att avbeställa dina varor. Om du vill avbeställa en icke förbetald order gör du det lättast direkt till vår kundtjänst på telefon 026-101210.

Vid eventuell leveransförsening har du möjlighet att avbeställa din order om föreslagen leveranstid ej godtas.

Ångerrätt

Ångerrätt gäller endast om varan med originalförpackning är i oförändrat skick. Detta innebär att produkten skall kunna säljas som ny till nästkommande kund, utan att denne reagerar på att produkten ser använd ut.

Som konsument (privatperson) har du 14 dagars ångerrätt från det att du har tagit emot en vara vi har skickat till dig.

Köparen står för fraktkostnaderna vid åberopande av ångerrätt. För att undvika problem när du vill utnyttja ångerrätten, tag kontakt med kundtjänst innan du skickar tillbaka varor.

Vid åberopande av ångerrätt:

• Meddela Medigos kundtjänst inom 14 dagar från det att du har mottagit beställningen eller del av den att du avser utöva din ångerrätt.

• Returnera varan, i produktkartongen med det avsedda inneremballaget, snarast och senast inom 14 dagar efter att du meddelat oss om att du att avtalet frånträds.

• Varan ska vara komplett. Detta innebär att alla tillbehör (bruksanvisning, batterier etc) ska finnas med i returen.

Medigo förbehåller sig rätten att debitera självkostnadspris för de saknade delarna i de fall returen ej är komplett. Medigo löser ej ut paket mot postförskott. Ej uthämtad försändelse betraktas inte som utnyttjande av ångerrätten.

Produktgaranti

Medigo lämnar 1 års fabriksgaranti på alla varor om inget annat anges. Normalt gäller respektive tillverkares garanti, Medigo lämnar inga ytterligare garantier utöver den av tillverkaren specificerade. På begagnade varor och demo-produkter lämnas 3 månaders garanti. Garantin innebär att vi byter ut eller reparerar trasig produkt om produkten ej skadats av handhavandefel.

Om du vill returnera en trasig produkt, kontakta kundtjänst via mail eller telefon för utförlig returinformation. Medigo står för din returfrakt genom att skicka ut en fraktsedel. Medigo ersätter inte fraktkostnader som uppstår om man inte använder sig av detta fraktalternativ.

Reklamation

För att kunna reklamera en produkt måste du uppvisa/bifoga kvitto eller följesedel. Visar det sig att skadan är ett handhavandefel eller om produkten är felfri debiteras kunden från 250 kr för testarbetet. Medigo ansvarar ej för kostnader som kan uppstå på grund av en defekt vara. Vid eventuell tvist följer Medigo Allmänna reklamationsnämndens (ARN) rekommendationer.

Force Majeure

I händelse av krig, naturkatastrof, stridsåtgärder på arbetsmarknaden, myndighetsbeslut, uteblivna leveranser från underleverantörer, fördyrande omständigheter, samt därmed jämförbar händelse utanför vår kontroll vilken ej skäligen kunnat förutses och påverkar ingångna avtal och utfästelser från Medigos sida, som gör att Medigo ej kan hålla nämnda avtal/utfästelser, skall utgöra grund till att Medigo befrias från sina förpliktelser att fullgöra nämnda avtal.